Niedziela (29.03) V Niedziela Wielkiego Postu


09:00

++ Władysław NASTAŁY (4. rocznica śmierci) i dusze czyśćcowe

11:00

w podz. za otrzymane łaski i z prośbą o dalszą opiekę dla rodziny

12:00

Gorzkie Żale

14:00

w int. parafian Koronka do Miłosierdzia Bożego

18:00

++ Bolesław (w 2. rocznicę śmierci), Maria i Tomasz ZDROJEWSCY

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Poniedziałek (30.03)


07:00

++ Marta, Piotr, Zygmunt KULAS (Mątowy)

07:00

++ członkinie Róży MB Różańcowej

18:00

++ Krystyna, Bogusława, Zygmunt PÓŁCZYŃSCY (Mątowy)

18:00

o błog. Boże dla członków Parafialnej Grupy Teatralnej

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Wtorek (31.03)


07:00

++ Antoni, Piotr, Aniela    (Mątowy)

07:00

++ z rodz. JONACK, KONKOL, NEUBAUER, BIERNAT

18:00

+ Mieczysław FELSKOWSKI (w 1. rocznicę śmierci)   (Mątowy)

18:00

++ Gertruda CIEMIŃSKA (w r. śmierci), dusze czyśćcowe

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Środa (01.04) I Środa m-ca


07:00

+ Stanisław KAMROWSKI (w 5. r. śmierci)    (Mątowy)

07:00

w int. uczniów i nauczycieli (zakończenie rekolekcji szkolnych)

17:00

Różaniec za ++ polecanych w Wypominkach rocznych            

18:00

+ Agnieszka KURKOWSKA (w r. śmierci)       (Mątowy)

18:00

++ polecanych w Wypominkach rocznych

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Czwartek (02.04) I Czwartek m-ca


15:00 – 18:00

Spowiedź przed I. piątkiem m-ca

18:00

o zdrowie dla rodz. SYNAKOWSKICH i STUDZIŃSKICH

19:00

+ Marcin REPIŃSKI (3. m-c od śmierci) od współpracowników

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Piątek (03.04) I Piątek m-ca


08:00 – 13:00

Wizyta sakramentalna u chorych

15:00 – 15:45

KOMUNIA ŚW.

16:00 – 16:45

KOMUNIA ŚW.

17:00

Droga Krzyżowa(na zewnątrz – transmitowana)

18:00

o błog. Boże i opiekę MB Królowej Pokoju dla ks. Ryszarda od Wspólnoty Margaretki

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Sobota (04.04) I Sobota m-ca


07:00

++ rodzice GAŃSCY i WROŃSCY                 (zadośćuczynienie NSNMP)

18:00

++ z rodziny ZDROJEWSKICH i CHUDZIŃSKICH

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy

Niedziela (05.04) NIEDZIELA PALMOWA


09:00

++ Mirosław, Damian, Agnieszka, Antoni LANDOWSCY

11:00

+ Zygmunt KURS (rocznica urodzin)             Gorzkie Żale

14:00

w int. parafian Koronka do Miłosierdzia Bożego

18:00

++ Zygfryd i Salomea ZDROJEWSCY

20:30

Różaniec o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy


W niedziele Wlk. Postu śpiewamy Suplikację w int. powołań i o wybawienie naszej ojczyzny od wszelkich form zarazy.

Osoby, które proszę o pomoc w utrzymaniu czystości w pomieszczeniach parafialnych to mieszkańcy ul. Peplińskiego: nr 59 (04.04.). Bardzo dziękuję wszystkim rodzinom, które z zaangażowaniem dbają o naszą świątynię. Bóg zapłać. W czasie Wielkiego Postu nie ozdabia się ołtarzy kwiatami. Kolejne rodziny, które będę prosił o pomoc w utrzymaniu czystości naszej świątyni to mieszkańcy: nr 57 (09.04.); nr 53 (18.04.); nr 51 (25.04.) Jeżeli w danym domu mieszka kilka rodzin, proszę aby wspólnie zajęły się pielęgnacją kościoła.

Biuro parafialne – w tym tygodniu NIEczynne z powodu zagrożenia epidemiologicznego; we wszystkich sprawach proszę o kontakt tel. 889-238-654

Nabożeństwa okresowe w Wielkim Poście (Gorzkie Żale – niedziela po Mszy św. o 11:00; Koronka do Miłosierdzia Bożego po Mszy św. o 14:00 – transmisja przez Facebook Mszy i Koronki); codziennie różaniec w domach o 20:30 (w łączności z kaplicą Świętej Rodziny w Domu Parafialnym – transmisja przez Facebook parafialny).

Przygotowanie do sakramentów: I. Spowiedzi, I. Komunii św., bierzmowania, trwa – na dzień dzisiejszy NIE JEST odwołana tegoroczna data I. Komunii św.. Lecz przygotowanie będzie w dużym stopniu spoczywało na rodzicach.

Nie będzie w obecnym Wielkim Poście organizowanej spowiedzi z udziałem innych księży – w związku z powyższym przypominam o mojej dyspozycyjności w dni powszednie w czasie adoracji od 17:00 do 18:00 (poza piątkiem, kiedy to jest droga krzyżowa) oraz w niedzielę ok. pół godziny przed Mszą św. – proszę nie zostawiać tej sprawy na wielki tydzień.

Planuję w kwietniu tak jak to było przewidziane, udać się z sakramentami do osób, które regularnie odwiedzam; z uwagi na zagrożenie epidemią, proszę aby potwierdzić telefonicznie lub sms, że rodzina chce, abym przyjechał. O nagłych potrzebach tez proszę mnie informować.

Bieg do Pustego Grobu (2 edycja) odbędzie się w poniedziałek 13.04. – http://uks-skorzewo.pl/aktualnoci/aktualnoci-aktualnoci/ii-bieg-do-pustego-grobu-juz-za-dwa-miesiace/ Bieg odbędzie się w konwencji wirtualnej – szczegóły w zmianie do regulaminu.

Jeśli jest podejrzenie zarażenia KORONAWIRUSEM: telefony w Kościerzynie: do stacji sanitarno-epidemiologicznej (58.686-69-48) oraz do najbliższego oddziału zakaźnego (692-101-253); ogólnopolski tel. alarmowy (112); infolinia NFZ w sprawie Koronawirusa (800-190-590).

Postanowienia parafialne wynikające z wprowadzenia kwarantanny (ustalenia Księży Biskupów, które są podstawą do tych decyzji):
Kościół parafialny będzie otwarty codziennie od 8:00 do 19:00
Poza liturgią w strefie ołtarzowej kościoła będzie załączony alarm
Wszystkie Msze św. będą celebrowane w kościele
Na każdej Mszy św. może być maksymalnie 5 osób + asysta liturgiczna
(w związku z powyższym na Msze św. zapraszam tylko ofiarodawców intancji Mszalnej; w dniach, w których miały odbywać się rekolekcje są przyjęte po 2 intencje; jedną z nich zawsze będzie odprawiał w swojej parafii kapłan, który miał głosić rekolekcje, w takim przypadku liczba wiernych się nie zmienia – może być obecnych tylko 5 osób – proszę więc, aby ofiarodawcy intencji ustalili między sobą kto będzie brał udział we Mszy św. w Skorzewie) – w taki sposób będziemy funkcjonować do odwołania kwarantanny. W razie niejasności proszę o kontakt telefoniczny.
Spowiedź:
* poniedziałek, wtorek, sobota od 17:00 do 18:00
* środą od 16:00 do 17:00
* czwartek od 15:00 do 18:00 (przed I. piątkiem m-ca)
* piątek NIE MA SPOWIEDZI
* w niedzielę: 8:30 – 9:00 / 10:30 – 11:00 / 13:30 – 14:00 / 17:00 – 18:00
Komunia św. w I. piątek m-ca (skrócony obrzęd bez Mszy św.): od 15:00 do 15:45 i od 16:00 do 16:45 (do kościoła wchodzimy po 5 osób)

Wierni nieuczestniczący we Mszach św. w kościele parafialnym nie powinni się dyspensować od kontaktu ze Słowem Bożym i liturgią Mszy św. – po to są transmisje radiowe, telewizyjne i internetowe https://episkopat.pl/kosciol-wobec-pandemii-modlitwa-on-line/

Oprócz postanowień Episkopatu i Biskupa Diecezjalnego z 12 i 13 marca br. (zob. ogłoszenia z 15.03.2020) najnowsze informacje i dyrektywy są ujęte w ogłoszeniach z 22.03. oraz w zakładce Komunikat ks. Biskupa 25.03. 2020.

STOLICA APOSTOLSKA UDZIELA SPECJALNYCH ODPUSTÓW DLA WIERNYCH W OBECNEJ SYTUACJI PANDEMII

STOLICA APOSTOLSKA UDZIELA SPECJALNYCH ODPUSTÓW DLA WIERNYCH W OBECNEJ SYTUACJI PANDEMII

Wierni, którym odpust zupełny może być udzielony:

  • cierpiący na koronowirusa, przebywający na kwarantannie na polecenie władz sanitarnych w szpitalu lub we własnym domu;
  • pracownicy służby zdrowia, członkowie rodzin i wszyscy opiekujący się chorymi na koronawirusa;
  • ofiarujący nawiedzenie Najświętszego Sakramentu lub Adorację Eucharystyczną lub lekturę Pisma Świętego przez co najmniej pół godziny, lub odmówienie Różańca Świętego, lub pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej, lub odmówienie Koronki do Miłosierdzia Bożego w intencji przebłagania Boga Wszechmogącego o koniec epidemii, ulgę dla tych, którzy cierpią i zbawienie wieczne dla tych, których Pan powołał do siebie;
  • będący w niebezpieczeństwie śmierci, pod warunkiem, że byli należycie dysponowani i zwykle za życia modlili się.

Warunki, które wierny winien spełnić celem otrzymania odpustu zupełnego:

  • nie być przywiązanym do jakiegokolwiek grzechu;
  • być zjednoczonym duchowo na modlitwie poprzez środki masowego przekazu podczas celebracji Mszy Świętej, Różańca Świętego, Drogi Krzyżowej lub innej formy pobożności lub przynajmniej odmówić Wyznanie Wiary, Ojcze nasz i pobożne wezwania do Najświętszej Maryi Panny, przy jednoczesnym ofiarowaniu tej próby w duchu wiary w Boga i miłości wobec bliźnich; mieć wolę wypełnienia zwykłych warunków odpustu tak szybko, jak to będzie możliwe (spowiedź sakramentalna, przyjęcie Komunii Świętej, modlitwa w intencjach Ojca Świętego).

INSTRUKCJA DO KOMUNII DUCHOWEJ:

Sobór Trydencki (1551) naucza: „Odnośnie do korzystania z tego świętego sakramentu ojcowie nasi słusznie i mądrze rozróżnili trzy sposoby jego przyjmowania. Uczyli, że: jedni przyjmują go tylko sakramentalnie, jak grzesznicy; inni tylko duchowo, mianowicie ci, którzy w pragnieniu spożywając ów podawany niebiański chleb – żywą „wiarą, która działa przez miłość” – odczuwają jego owoc i pożytek; inni wreszcie przyjmują go zarówno sakramentalnie, jak i duchowo” – Sobór Trydencki, Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii, r. 8.

W PRAKTYCE ZATEM:

W sytuacji, gdy nie ma możliwości przyjęcia komunii św. poprzez spożycie Ciała/Krwi Pańskiej, można – jeśli się jest w stanie łaski uświęcającej – wzbudzić pragnienie przyjęcia komunii i powiedzieć o nim Bogu w dowolnej formie, prosząc o sakramentalne zjednoczenie z Chrystusem.

Skutkuje to faktycznym przyjęciem łaski Najświętszego Sakramentu.

Optymalną sytuacją jest uczynienie tego w trakcie uczestnictwa w transmisji mszy św. (ale UCZESTNICTWA – a nie tylko oglądania z robieniem jednocześnie innych rzeczy…). W innych przypadkach zacząć warto od aktu pokuty, rozważenia czytań z dnia, a przed aktem komunii duchowej odmówić Modlitwę Pańską oraz „Panie, nie jestem godzien…”.

Szersze wyjaśnienie  (z książki „Znaki Tajemnicy. Sakramenty w teorii i praktyce Kościoła”, Kraków 2018, s. 385):

„Komunia duchowa Sobór Trydencki potwierdził wypracowaną w średniowieczu teorię rozróżniającą w sakramentach znak (łac. sacramentum) i właściwy skutek w porządku łaski (łac. res) poprzez wskazanie możliwości przyjmowania sakramentów na trzy sposoby: [1] jedynie znak sakramentalny bez łaski (sacramentum) ci którzy nie mają odpowiedniej dyspozycji do przyjęcia sakramentu; [2] łaska bez znaku sakramentalnego (res): ci, którzy nie mają dostępu do znaku – np. chrzest pragnienia; [3] znak i łaska (sacramentum et res), czyli „normalny” sposób przyjęcia sakramentu. Teoria ta odnosi się także do Eucharystii. Zwykłym sposobem jej przyjmowania jest dostąpienie zjednoczenia z Chrystusem poprzez spożywanie Jego Ciała (i Krwi). Natomiast osoba nieochrzczona lub nie będąca w stanie łaski uświęcającej nie ma odpowiedniej dyspozycji do sakramentalnego zjednoczenia z Chrystusem (główny skutek Eucharystii w porządku łaski). Zatem w razie przystąpienia do komunii, przyjmuje wyłącznie znak sakramentalny (spożywa Ciało Chrystusa, pije Jego Krew – sacramentum, ale bez jednoczącego skutku). A już św. Paweł (zob. 1 Kor 11,27-29) przestrzegał przed zgubnymi duchowo skutkami niegodnego przyjmowania Eucharystii. Natomiast w sytuacji, w której osoba odpowiednio dysponowana (w stanie łaski uświęcającej) nie ma dostępu do Ciała lub Krwi Pańskiej (np. choroba, podróż, brak szafarza), może dostąpić skutków sakramentu Eucharystii (res) poprzez zwrócenie się do Chrystusa z prośbą wyrażającą pragnienie zjednoczenia sakramentalnego. Akt taki nazywany jest tradycyjnie komunią duchową (lub komunią pragnienia) i ma takie same skutki w porządku łaski jak spożycie Ciała lub Krwi Pańskiej. W ramach dyskusji dotyczących sytuacji osób żyjących w związkach niesakramentalnych pojawiają się czasem sugestie, by osoby te – nie mogąc przyjmować komunii sakramentalnie – praktykowały komunię duchową. Należy podkreślić, że jest to opinia błędna i szkodliwa, bowiem skutki komunii duchowej mogą dokonać się jedynie w osobie dysponowanej do komunii sakramentalnej (w stanie łaski uświęcającej). Trzeba bardzo wyraźnie odróżnić komunię pragnienia (komunię duchową) od pragnienia komunii, czyli wyrażanego Bogu przez osobę nie będącą w stanie łaski uświęcającej pragnienia zjednoczenia. Pragnienie takie nie pociągnie za sobą skutków sakramentalnych, może jednak – jako że jest pewnym otwarciem na łaskę – przyczynić się do nawrócenia tej osoby.

INSTRUKCJA DO „ŻALU DOSKONAŁEGO”

Częścią Tradycji Kościoła katolickiego jest przekonanie, że „żal doskonały”, czyli taki, który przeżywamy ze względu na miłość do Boga, połączony z pragnieniem spowiedzi, skutkuje odpuszczeniem grzechów ciężkich.

Sobór Trydencki (1551) naucza: „Ponadto [sobór] naucza, że chociaż zdarza się, iż skrucha ta jest niekiedy dzięki miłości doskonała i pojednuje człowieka z Bogiem zanim jeszcze sakrament zostanie przyjęty, niemniej jednak pojednania tego nie należy przypisywać samej skrusze bez zawartego w niej pragnienia sakramentu. Skrucha zaś niedoskonała – zwana «atritio», która zwykle powstaje z przemyślenia brzydoty grzechu lub ze strachu przed gehenną i karami – jeśli w nadziei przebaczenia wyklucza wolę grzeszenia, oświadcza [sobór], nie tylko nie czyni człowieka hipokrytą i większym grzesznikiem, ale jest prawdziwym darem Boga i poruszeniem Ducha Świętego, nie zamieszkującego jeszcze w duszy, ale tylko poruszającego, przez co wsparty penitent przygotowuje sobie drogę do sprawiedliwości” (Sobór Trydencki, Nauka o sakramencie pokuty, r. 4).

Katechizm Kościoła Katolickiego naucza w nr 1452: „Gdy żal wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany ‘żalem doskonałym’ lub ‘żalem z miłości’ (contritio). Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe”.

W PRAKTYCE ZATEM:

W sytuacji, gdy nie ma możliwości wyznania grzechów przed kapłanem, należy:

1) wzbudzić w sobie pragnienie przyjęcia sakramentu pokuty (z postanowieniem przystąpienia do niego przy najbliższej okazji);

2) zrobić rachunek sumienia i w odniesieniu do wykrytych grzechów postanowić nie popełniać ich w przyszłości (jak w ramach przygotowania do spowiedzi sakramentalnej);

3) wzbudzić w sobie żal za popełnione grzechy ze względu na miłość do Boga – tak uczciwie, jak tylko potrafimy;

4) [pożyteczne, lecz niekonieczne:] przyjąć sobie jakiś czyn pokutny w ramach pokuty za grzechy;

5) przyjąć Komunię świętą (sakramentalnie lub duchowo).